Csoportos TSMT
TSMT II.
A TSMT rövidítés Tervezett Szenzomotoros Tréninget jelent, Lakatos Katalin által kidolgozott módszer. Sok helyen okosító torna néven is ismert. Tervezett, azt jelenti, hogy egymásra épülő feladatokkal, érzékelés, és mozgás útján fejlesztünk. A tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) feladatsora a nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, meghatározott feladatsorokból áll a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat kialakulását, a térbeli tájékozódást, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek
koncentrációs képességeit, a figyelmet, és a többcsatornás figyelmet is. Fejlődik a szerialitás, a ritmusérzék és összerendeződik a mozgáskoordináció. Mondókákkal, énekekkel és beszéddel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.
Kiknek ajánljuk?
- 0-12 éves korig
- megkésett/eltérő fejlődésmenetet mutató,
- hiperaktív,
- figyelemzavaros, tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzdő,
- súlyos beszédhibás,
- mozgásban ügyetlen,
- egyensúly-zavarral küzdő gyermekeknek
- koraszülött vagy ikerbabák esetén
- rossz térbeli tájékozódás
- lateralitás (jobb-bal irányok) hiányos ismerete
- nem tetsző feladat helyzetek feladása
A TSMT (Tervezett szenzomotoros tréning) egy olyan terápia, melynek alapja egy szenzomotoros szemléletű mozgásvizsgálat. A vizsgálat során meg tudjuk állapítani, hogy a különböző problémák hátterében organikus, idegrendszeri éretlenségről van-e szó vagy pedig lelki eredetű-e a probléma. A teszt pontosan megmutatja, hogy az egyes területek érettsége hány százalékos, és így azt, hogy melyek azok a területek, amik fejlesztésre szorulnak és milyen mértékbe
Állapot- és mozgásvizsgálat 5 területe
- Idegrendszer érettsége.
- Mozgásvizsgálat.
- Testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás.
- Taktilis terület.
- Ritmusvizsgálat.
Az órák alatt a különböző fejlesztő eszközökkel végzett munka és az egy időben többféle tevékenységre való koncentrálás az, ami a fejlődést elindítja.
A TSMT célja, hogy a mozgások az automatizmus szintjére kerüljenek. Így az iskolában a gyerek, ne veszítsen el energiát olyan dolgokra, amikre már nem kellene odafigyelnie.
Tornateremben, szakterapeuta vezetésével kb. 45 percig tart a tréning, amin változatos eszközök használatával (nagylabda, pad, zsámoly, szőnyeg, billenő lap, süni labdák, body-roll, labda, gördeszka, stb.) érdekesebbé, és hatékonyabbá válik a fejlesztés.
700 feladatunk van, melyet a fokozatos nehezedés és terhelés elve alapján folyamatosan építünk be a tréningekbe. Növeljük az elemszámot, és egyre nehezedő feladatokkal fejlesztünk 10 fős csoportokban. A gyerekek élvezik a kalandpályát. Különböző tréningtípusok vannak, van amikor körpályán haladunk, van amikor elemi mozgásokat gyakorolunk, vannak sorfeladatok, csak gördeszkás órák, és van csak labdás óránk is.
Mi történik a TSMT terápia hatására?
Általánosságban elmondható, hogy a TSMT javítja a gyermekek érzékelését és az érzékelési ingerek feldolgozását, javítja/elindítja/erősíti a beszéd fejlődését, javítja a koncentrációt, a figyelmet, javítja, rendezettebbé és harmonikusabbá teszi a mozgást, fejleszti az egyensúlyt, javítja az önuralmat és önkontrollt, a társas kapcsolatait pozitívan befolyásolja, javítja az irányíthatóságot és együttműködő készséget, ügyesíti a kezet.