Sindelar-program
Sindelar- Zsoldos program 1.
Fejlesztő program tanulási- és magatartási zavarok megelőzésére óvodáskorban és iskolakezdéskor.
Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta dolgozta ki a programot. A komplex fejlesztés célja az idegi eredetű tanulási és magatartási zavar megelőzése ill. a zavar elmélyülésének megakadályozása.
A program részei:
1. Feltáró, illetve fejlesztési tervet kijelölő vizsgálóeljárás
2. Általában egy tanéven át tartó képességfejlesztési folyamat
3. A hatékonyságot ellenőrző kontrollvizsgálat
Kiknek ajánljuk?
A programot olyan 5-7 éves korú (óvodás illetve iskolát kezdő) gyerekeknek ajánljuk, akiknél az alábbi problémák jelentkeznek:
• rendezetlen, bizonytalan mozgás (egyensúly problémák, gyakran elesik, lépcsőn nem tud váltott lábbal menni, nehezen igazodik el saját testén, nem tudja a keresztmozgásokat: pl. jobb kézzel megfogni a bal fület stb.);
• térbeli orientációs zavar (pl.fent-lent, jobb-bal irányok megkülönböztetése. Zavar esetén nem csak az olvasásban és írásban léphetnek fel problémák, hanem a számolási műveletek is nehézségekbe ütközhetnek;
• bemutatás után sem tudja követni a mozgásokra vonatkozó utasításokat;
• Az egymásutániság, a sorrendek felfogásának nehézsége térben és időben (előtt-után, első-utolsó, csökkenő-növekvő, a hét napjai, évszakok-hónapok stb.);
• nehézkes feladattartás, figyelme könnyen elterelődik, rövid ideig tud koncentrálni (izeg-mozog, hamar megunja, amit csinál);
• nem szívesen rajzol, vagy végez kézügyességet igénylő feladatokat (nem szeret gyurmázni, színezni, gyöngyöt fűzni, kirakós játékokkal játszani);
• szabálytalan ceruzafogása van (pl.marokra vagy hüvelykujjal átfog, előre dönti a ceruzát stb.);
• nem szeret mesét hallgatni, nem köti le a felolvasott, mondott mese, személyes élményeit, ismert történeteket nehezen tud elmondani, megfogalmazni;
• nem szereti a memóriajátékokat;
• gyakran visszakérdez, megerősítést igényel, nem érti, mikor, mit kell csinálnia;
• Vannak beszédhibái, esetleg artikulációja renyhe;
A vizsgálati rész
A teljes képességrepertoár segítségével meghatározhatók a fejlesztés irányvonalak, megtervezhető a fejlesztés.
A komplex felmérés az iskolai tanulást megalapozó részképességek feltárását biztosítja, ami
az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki: figyelem, észlelés, intermodális kódolás
(észlelési területek összekapcsolása), emlékezet, szerialitás (sorrendiség), téri orientáció.
Fejlesztési periódus
A sindelari koncepció szerint a gyakorlást a „gyökereknél” kell kezdeni, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik, hiszen egy házat is csak biztos alapokra lehet építeni. Akkor is innen indul a foglalkozás, ha ez a szint a gyermek életkorához képest igen alacsony.
A program megfelelő alkalmazásától a célzott részképesség minőségi változása várható, amely már biztosabb alapot jelenthet a korábban rosszul elsajátított készség/ismeret sikeres újratanulásához.
A gyakorlás a komplexitás és a fokozatos nehezedés elvét követi. A programok struktúrája lehetővé teszi, hogy egyidejűleg két vagy három részképességet is fejlesszünk. Így a kellő időben elkezdett munka segíthet abban, hogy a részképességek a szükséges szintre fejlődjenek.
Kontrollvizsgálat
A program végeztével (1 tanév, de minimum 6-8 hónap) ismételt vizsgálatot végzünk, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.