Sindelar-program

Sindelar- Zsoldos program 1.

Fejlesztő program tanulási- és magatartási zavarok megelőzésére óvodáskorban és iskolakezdéskor.

Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta dolgozta ki a programot. A komplex fejlesztés célja az idegi eredetű tanulási és magatartási zavar megelőzése ill. a zavar elmélyülésének megakadályozása.

A program részei:

1. Feltáró, illetve fejlesztési tervet kijelölő vizsgálóeljárás

2. Általában egy tanéven át tartó képességfejlesztési folyamat

3. A hatékonyságot ellenőrző kontrollvizsgálat

Kiknek ajánljuk?

A programot olyan 5-7 éves korú (óvodás illetve iskolát kezdő) gyerekeknek ajánljuk, akiknél az alábbi problémák jelentkeznek:

• rendezetlen, bizonytalan mozgás (egyensúly problémák, gyakran elesik, lépcsőn nem tud váltott lábbal menni, nehezen igazodik el saját testén, nem tudja a keresztmozgásokat: pl. jobb kézzel megfogni a bal fület stb.);

• térbeli orientációs zavar (pl.fent-lent, jobb-bal irányok megkülönböztetése. Zavar esetén nem csak az olvasásban és írásban léphetnek fel problémák, hanem a számolási műveletek is nehézségekbe ütközhetnek;

• bemutatás után sem tudja követni a mozgásokra vonatkozó utasításokat;

• Az egymásutániság, a sorrendek felfogásának nehézsége térben és időben (előtt-után, első-utolsó, csökkenő-növekvő, a hét napjai, évszakok-hónapok stb.);

• nehézkes feladattartás, figyelme könnyen elterelődik, rövid ideig tud koncentrálni (izeg-mozog, hamar megunja, amit csinál);

• nem szívesen rajzol, vagy végez kézügyességet igénylő feladatokat (nem szeret gyurmázni, színezni, gyöngyöt fűzni, kirakós játékokkal játszani);

• szabálytalan ceruzafogása van (pl.marokra vagy hüvelykujjal átfog, előre dönti a ceruzát stb.);

• nem szeret mesét hallgatni, nem köti le a felolvasott, mondott mese, személyes élményeit, ismert történeteket nehezen tud elmondani, megfogalmazni;

• nem szereti a memóriajátékokat;

• gyakran visszakérdez, megerősítést igényel, nem érti, mikor, mit kell csinálnia;

• Vannak beszédhibái, esetleg artikulációja renyhe;

A vizsgálati rész

A teljes képességrepertoár segítségével meghatározhatók a fejlesztés irányvonalak, megtervezhető a fejlesztés.

A komplex felmérés az iskolai tanulást megalapozó részképességek feltárását biztosítja, ami

az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki: figyelem, észlelés, intermodális kódolás

(észlelési területek összekapcsolása), emlékezet, szerialitás (sorrendiség), téri orientáció.

Fejlesztési periódus

 A sindelari koncepció szerint a gyakorlást a „gyökereknél” kell kezdeni, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik, hiszen egy házat is csak biztos alapokra lehet építeni. Akkor is innen indul a foglalkozás, ha ez a szint a gyermek életkorához képest igen alacsony.

A program megfelelő alkalmazásától a célzott részképesség minőségi változása várható, amely már biztosabb alapot jelenthet a korábban rosszul elsajátított készség/ismeret sikeres újratanulásához.

A gyakorlás a komplexitás és a fokozatos nehezedés elvét követi. A programok struktúrája lehetővé teszi, hogy egyidejűleg két vagy három részképességet is fejlesszünk. Így a kellő időben elkezdett munka segíthet abban, hogy a részképességek a szükséges szintre fejlődjenek.

Kontrollvizsgálat

A program végeztével (1 tanév, de minimum 6-8 hónap) ismételt vizsgálatot végzünk, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.

Ismerje meg további szolgáltatásainkat!

Csoportos TSMT

Egyéni TSMT

Delecato torna

Baba-mama foglalkozás

Iskolaérettségi vizsgálat