Iskolaérettségi vizsgálat
A foglalkozásról...
A gyermekek tankötelezettsége a közoktatási törvény szerint abban az évben kezdődik, amelyikben augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét. Az, hogy a gyermek mikor lesz valóban iskolaérett, nem a törvényi szabályozástól, hanem a gyermek képességeitől függ. Ezért vannak olyan gyerekek, akik hét évesen kerülnek iskolába, függetlenül attól, hogy korábban is mehettek volna.
Az iskolaérettségnél biológiai, pszichológiai és szociális érettséget is figyelembe kell venni. A gyermek akkor fogja sikeresen venni az iskola által támasztott követelményeket, ha a képességek megfelelő fejlettségi szintjével rendelkezik-
Egyre több szülő kezd aggódni, hogy nagycsoportos gyermeke menjen, vagy maradjon…. az iskolába, óvodába.
Ha sokak számára ijesztően, idegenül hangozhatnak is az olyan kifejezések, mint gestalt-látás, dominancia, keresztcsatorna, alak és forma állandóság, térérzékelés, nem kell megijedni. Szívesen segítek abban, hogy megértsd, hogy mihez kötik az iskolaérettség. Ha picit is bizonytalan vagy, nem tudod eldönteni, hogy mi a legjobb a gyermeknek, gyertek el hozzám egy felmérésre.
A felmérés alatt, játékos feladatokkal végig veszünk minden iskolaérettségi feltételt. A szülővel együtt elemezzük ki, hogy mi miért fontos, az írás, olvasás, számolás könnyű megtanulásához. Ha valami nehezebben megy, akkor tudok megoldást kínálni. Még van idő arra, hogy pár hónapos tornával fejlesszük a képességeket.
Mindenkinek van lehetősége könnyedén tanulni, hogy az iskola sikerekben gazdag, jó élmény legyen a gyermeknek és a szülőnek egyaránt!
Az iskolaérettségi vizsgálat célja annak felmérése, hogy a gyermek fejlettsége a szükséges területeken megfelel-e az elvárt szintnek, így átfogó képet ad a gyermek aktuális állapotáról.
A vizsgálat a szülőkkel folytatott rövid tájékozódó beszélgetéssel kezdődik, mely a gyermek korábbi fejlődésére, környezeti hatásokra, változásokra terjed ki.
Ezután kezdődik a gyermek vizsgálata, amely a következő területeket érinti:
- feladattudat, feladatértés
- figyelem
- beszédállapot
- szociális érettség,
- általános tájékozottság, szókincs
- munkatempó
- gondolkodási funkciók érettsége
- térérzékelés
- emlékezet
- számfogalom
- finommotorika
- nagymozgás
- dominancia
A vizsgálat körülbelül 120 perc, amely egy szülői tájékoztatóval fejeződik be.
Az iskolaérettségi kritériumai
Testi fejlettség:
Hatéves korra egy átlagos gyerek kb. 120-130 cm, és 20-22 kg. A második alakváltás jele a fogváltás. Ez tájékoztatást ad az idegrendszer érettségéről is.
Egészséges, ép érzékszervek:
Az írás, olvasás tanulásához elengedhetetlen a jól működő látás, hallás.
Eszközkezelés, ceruzafogás:
A helyes ceruzafogás megsegíti a vonalvezetést. Helytelen ceruzafogással sokkal nagyobb erőfeszítést jelent az írás. Nehézségei igazán akkor jelentkeznek, amikor az írás mennyisége megnövekszik.
Mozgás:
Nagyon fontos az elemi mozgások összerendezettsége. Ezek a mellúszás, kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, sarkon járás, külső talpélen járás, guggoló járás, szökdelések, fejemelések háton, hason. Ezek pontatlan, hibás végrehajtása az idegrendszer éretlenségét jelenti. A tanulási nehézséget akár 70 százalékban okozhatják.
Szintén idegrendszeri rendellenességre utal az egyensúlyérzék bizonytalansága, ez figyelemkoncentrációs és magatartási zavart okozhat.
Fontos a finommozgások fejlettsége is.
A vállöveknek, csuklónak, ujjaknak mozgékonynak, függetlennek kell lenniük. Ez előfeltétele az írástanulásnak.
Átlag szülő nem gondol arra, milyen fontos szerepe van a keresztcsatornák jó működésének. Ennek az a szerepe, hogy a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni a végtagjait. Ha nem történt meg a függetlenedés, a gyermek nem csak a kezével ír, hanem sokszor a lába, nyelve, egész teste követi az írásmozgást. Az akaratlan mozgások pedig nagyon fárasztják a gyermeket, egyszerűen elfárad az írástól.
Testséma:
Nagyon fontos, hogy ismerje saját testét, méghozzá biztonsággal. Bizonytalan testséma a világban való tájékozódást is bizonytalanná teszi.
Dominanciák:
Fontos, hogy az iskolába kerülő gyermek kialakult dominanciával rendelkezzen. A nem megfelelő kézzel történő írástanulás súlyosabb esetben beszédzavarhoz is vezethet. A dominanciák akkor hibátlanok, ha azonos oldalra esnek. Az ellentétes oldali lábhasználat pl. gyakran jár együtt a számolási készség gyengeségével.
Az ellenoldali szem használata átállíthatja a kezet. Az ilyen gyerekek gyakrabban olvasnak visszafelé, felcserélnek betűket, akár szótagokat. Lassúbb a szövegértés, és a szövegre való emlékezés. A füldominancia akkor jó, ha domináns kéz oldalára esik. Az ellenoldali fül használata eredményezhet pontatlan és lassúbb beszédhallást, ritmus gyengeséget.
Szem, szem-kéz koordináltság:
Ha a két szem koordinálatlanul mozog, vagy nehezen fixál, az olvasás, és az írás megtanulását nehezíti. A szem-kéz koordinálásra van szükség akkor, amikor a vonalrendszerben kell elhelyezni a betűket.
Térérzékelés:
A beiskolázás előfeltétele a jó térérzékelés. Bizonytalan térérzékelés a gyermek nyugtalanságát okozhatja. Egész személyisége bizonytalanná válhat.
A térirányok felismerése térben és síkban elengedhetetlen feltétele az írás, olvasás megtanulásának.
Reprodukáló képesség térben és síkban előfeltétele annak, hogy a gyermek le tudja utánozni, másolni a látott mozdulatot, térbeli konstrukciót, vagy a síkban alkotott mintát. Ennek hiányában képtelen lesz önállóan dolgozni. Képtelen lesz átfordítani a tanítói utasítást, mintát. Mint tudjuk ugyanis, a tanulás egyik legfontosabb útja az utánzás, másolás.
Soralkotás, sorritmus folytatása: az írástérben és időben meghatározott rend, szabály szerint alkotott sor. Az olvasás egy betűsor dekódolása.
Az iránykövetés képessége azt jelenti, hogy a gyermek keze képes legyen a gyors, hirtelen irányváltoztatásra. Vizsgálat tárgyát képezi az is, hogy a gyermek számára melyik a természetes irány. Az, hogy balról jobbra haladva írunk, olvasunk, megállapodás kérdése, nincs köze a természetességhez. Nem biztos, hogy a gyermek számára magától értetődő ez az irány. Ezt meg kell tanulnia.
Alak-háttér:
A fontos információk kiválasztásához szükséges a biztos alak-háttér megkülönböztetés. Azért kell, hogy a gyermek el tudjon vonatkoztatni a zavaró körülményektől, meg tudja különböztetni az alakot a háttértől. Ennek hiánya okozza a figyelem elterelődését, elvonja a figyelmet az olvasott szövegről, tekintete ugrál a sorok között.
Gestalt látás:
Az olvasástanuláshoz szükséges ez a képesség. Ettől függ, hogy a gyermek tudja-e a részeket egészként értékelni, a betűsort szóként felfogni. Fejletlensége okozza az összeolvasás nehézségét.
Alak, forma, szín és nagyságállandóság:
A betűfelismeréshez, olvasáshoz szükséges képesség. Fejletlensége okozza, hogy a gyermek nem tudja megkülönböztetni, a kis és nagybetűket. Nem tud nyomtatottról írottra átfordítani.
Azonosság felismerése a betűfelismeréshez szükséges. Ez teszi lehetővé, hogy különböző szövegkörnyezetben is felismerje a betűket.
Különbözőség felismerése szintén a betűfelismeréshez szükséges. Hiánya betűtévesztést, helyesírási nehézséget okoz.
Auditív megkülönböztetés:
Ez jelenti az egyes hangok elkülönítésének képességét, az időtartam meghallását, a zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetését. Hiánya nehezíti az írás-olvasás megtanulását. Komoly helyesírási nehézséget okoz.
Analizálás-szintetizálás:
Előfeltétele az olvasás, írás megtanulásának. Azt jelenti képes- e a gyermek hangokra bontani a szavakat, és a hangokból képes-e szavakat összerakni. Hiánya gyenge olvasást, írást, helyesírási nehézséget eredményez.
Átfordítási képesség:
Ez az a képesség, amikor az egyik érzékelési síkon szerzett ismeretet egy másik érzékelési síkon reprodukáljuk. Amikor a látott, hallott, tapintott, vagy emlékképek formájában tárolt ismereteket képi formában jelenítjük meg, vagy egy jelsorral; az írással. Átfordítás az is, ha elmondjuk, amit látunk, hallunk, tapintunk. Hiánya nagy nehézséget okoz a tollbamondásnál, vezethet írásképtelenséghez, rajzolási képtelenséghez, szóbeli felelet nehézségéhez.
Általános tájékozottság:
Egy hatéves gyermeknek illik tudni a nevét, szülei nevét, lakhelyét, születési évét, szülei foglalkozását. Széleskörű ismeretekkel kell rendelkeznie az őt körülvevő világról. Életkorának megfelelően el kell tudni helyezni magát időben, társadalmi környezetben. Ismernie kell az évszakokat, napszakokat, napokat, és azok változásait.
Beszédkészség:
Iskolakezdésre tökéletesen kell ismernie az anyanyelvét. Összefüggően és nyelvtanilag helyesen kell megfogalmaznia érzelmeit, gondolatát. Egy adott képről, összefüggő mondatokban kell beszélnie.
Gondolkodás:
A megfelelő szintű fogalmi gondolkodás előfeltétele az iskolai életnek. Ekkora már spontán el kell végeznie az elemi gondolkodási műveleteket.
Problémamegoldó gondolkodás: Fejletlensége megnehezíti az írás, olvasás tanulását, a beilleszkedést. Képtelen lesz az önálló munkára.
Az emlékezet:
A tanulásban elengedhetetlen az emlékezet megfelelő szintű fejlettsége. Szükséges a bevéséséhez, feladattartáshoz. Ehhez a következőkre van szükség:
Vizuális emlékezet:
– mechanikus
– késleltetett
Auditív emlékezet:
– mechanikus, szó, szám
– késeltetett
– hosszú távú
– ritmus emlékezet
Figyelem:
A jól rögzíthető és tartós figyelem a feltétele a tanulásnak. A nehezen rögzíthető, könnyen elterelhető, megtapadó figyelem nehezíti, esetleg lehetetlenné teszi az ismeretszerzést. Másodlagos tünetként jelentkezhet a súlyos magatartási és beilleszkedési probléma.
Emberrajz:
10-12 éves korig összefüggést mutat az IQ fejlődésével.
Feladattudat, feladattartás:
Iskolai munka elengedhetetlen része. Az iskolaérett gyermek megérti, hogy vannak kötelességei, aminek akkor is eleget kell, hogy tegyen, ha nincs hozzá kedve, fáradt, vagy inkább játszana. Ha ez nem alakul ki, nehéz lesz az iskola, a tanulás.
Jó kudarctűrő képesség:
Nélkülözhetetlen a tanuláshoz. Tudja elfogadni, hogy előfordul, hogy valami nem sikerül elsőre. Lássa be, hogy hibázhat, és ne veszítse el türelmét, ne adja fel a próbálkozást. Tanulja meg, a hibázás a tanulás útja.
Felnőttekhez való viszony:
Fontos, hogy bizalommal forduljon a felnőttekhez, ha segítségre van szüksége.
A felsorolt alapképességek megléte szükséges ahhoz, hogy az iskolai tanulás folyamata örömteli és akadálymentes legyen a gyermekek számára. Egy-egy képesség fejletlensége még nem teszi lehetetlenné a tanulást, de kisebb- nagyobb galibát már okozhatnak. Ha több területen mutat gyengébb teljesítményt a gyermek, felmerül az iskolaéretlenség gyanúja.